Tavira en (toch maar) verder....

10 april 2022 - Coimbra, Portugal

Inmiddels is het 10 april en tijd voor een volgend verslag. Hopelijk vinden jullie het nog steeds leuk om ons op deze manier te volgen.

29 maart: Vandaag eindelijk tijdens onze fietstocht terecht gekomen bij visrestaurant Tres Palmeiras. Al vaker langs gereden en er stonden altijd dikke rijen met Portugezen in de wacht. Het restaurant scoort zeer hoog bij Tripadvisor. Toevallig een tafel vrij, dus proberen maar. Zitten, geen kaart, wel de vraag wat we willen drinken. Plots na ongeveer 10 minuten wordt de tafel vol gezet met aardappeltjes, brood met tomaat, salade en vier grote gegrilde vissen, bier en wijn. Als je dan bijna alles op hebt word je gevraagd of je nog wat lust. Bij ja, krijg je nog wel een vis en als je wilt wel twee van die grote gegrilde vissen. En die zijn lekker!!  Na zo’n 1,5 uur krijgen we de rekening. Dit alles en de beleving, die al veel waard was, kostte slechts 30 euro’s. Rauw, puur en grof, niets heel netjes maar zeer lekker allemaal. Ik snap die Portugezen wel.

30 maart: Zeer fijn weer, ongeveer 20 graden, droog maar nog wel een flink windje. Maar al met al lekker fietsweer. In de middag gezocht naar restaurant Pausa. En wat denk je….gevonden. Heerlijk geluncht met tonijn, ham kroketjes en batatas brava. Later in de middag en in het zonnetje bij de caravan thee gedronken. Een rustige maar fijne dag.

De volgende dag was het weer een beetje bewolkt, maar wel 21 graden met een fris windje. Prima weer om op een terrasje uit de wind te zitten. Dat hebben we dan ook maar gedaan. Ditmaal in Monte Gordo. Dat blijkt een echte overwinterplek te zijn voor Hollanders. We hoorden geen andere taal dan het onze. ‘s-Avonds maar weer gezond gescotteld.

Dan is het alweer april: wat gaat het toch snel. Een fietstocht van wel 10 minuten bracht ons in Cabanas. Een aangename verrassing. Met uitzicht over de zee een heerlijk kopje koffie en een verse jus gedronken. Het lijkt wel of die jus hier veel zoeter is dan bij ons. Later doorgefietst (je fietst wat af) naar Tavira en geluncht op het plein met de twee grote bomen. Dit zegt jullie niks maar ons wel. Eigenlijk vandaag voor het eerst weinig wind en 22 graden. Wel hier en daar een wolkje. Sorry, ben toch wel een zeurpiet als ik dit lees.

Besloten om maandag vanuit Tavira te vertrekken. Vandaag dan nog maar eens op de fiets naar Tavira. Het blijft ons trekken. Vandaag en morgen nog goed weer, maandag regenachtig, dus een prima dag om te reizen. Bestemming omgeving Evora. En dat is richting het noorden. Eigenlijk zijn we dan op de terugweg.

Maandag 4 april is dus een reisdag naar Evoramonte geworden. Niets bijzonders, hooguit dat de reis goed verliep. We kwamen op camping Alenteja. Een Nederlandse eigenaar met een Portugese vrouw ontvingen ons. We konden een plaats naar keuze pakken. Volgende dag, het was weer eens guur weer en een graad of 10 het kasteel in Estremoz bezocht. De toegangsweg was zo smal dat onze auto, zelfs met ingeklapte spiegels niet verder kon. Helaas was het te ver en te steil om met het “karretje” naar het kasteel te lopen. Wel gezien maar niet bezocht dus. Wat we wel bezocht hebben was het kasteel in Evoramonte. Een niet zo mooi kasteel. Het deed eerder denken aan een soort bunker dan aan een kasteel. Indrukwekkend was het wel. Hier zijn we wel tot aan de voordeur gekomen maar binnen was het allemaal trappen en nog eens trappen. We zijn dan ook maar niet naar binnen gegaan. Wel rondom gelopen in een hele gure wind.  Nog wel lekker gegeten in Estremoz bij Venda Azul. Je zou er zo voorbij lopen want het ziet er niet uit. Een deur volgeplakt met stickers en verder een wat gehavende voorgevel. Eenmaal binnen werden we uiterst vriendelijk begroet en het eten was wederom verrassend lekker. Een aanrader dus.

Na deze gure kastelendag zijn we woensdag 6 april naar Evora gegaan. Het weer was goed, 20 graden met een windje. In Evora onder andere de Capela do Ossos bezocht. Deze kapel bestaat voor een deel uit menselijke resten. Hele ruimtes zijn opgebouwd uit botten en schedels van monniken die daar in de 15 en 16e eeuw geleefd hebben. Eigenlijk luguber, kan niet zeggen dat het mooi is maar wel bijzonder.

Op de 7e werd ik voor mijn doen erg laat wakker, rond kwart over negen. Niet erg toch want we hebben vakantie. Samen weer heerlijk ontbeten en ‘s-middags naar Estremoz. Daar voortreffelijk geluncht bij Howard’s Folly. Mochten jullie in de buurt zijn moet je daar eten. Wij hadden varkenswang met risotto als hoofdgerecht met een rood wijntje van Folly zelf. Het voorgerecht bestond uit ibericohamkroketjes en batatas. Mijn nagerecht was in de vorm van een pompoentje gevuld met een heerlijke vulling. Annalien had een lemonpiemarengue, ook lekker. Kortom zalig gegeten. Later in de middag voorbereidingen getroffen voor de reis van morgen richting Coimbra.

Na een reis van (maar) 250 km aangekomen op een terrassencamping met de naam, hoe toepasselijk, Camping Combria. Ons verblijf voor de eerste drie dagen. Alles in orde gebracht en voor de maaltijd maar naar het restaurant op de camping. Een ceasarsalade en een hamburger met wat frites. Smaakte uitstekend, zeker voor op een camping.

Volgende dag Coimbra in. Ditmaal niet op de fiets maar met de auto omdat we niet wisten hoe steil het allemaal was en hoe druk. Het is tenslotte zaterdag. Het heeft zo moeten zijn want toen wij de auto in een willekeurige parkeergarage in de binnenstad parkeerden en slechts één straatje doorliepen stonden we op het plein dat we enige jaren geleden ook bezochten en waar vele studenten aan het vertoeven waren. Het was toen en nu ook weer zeer gezellig. Na een jus en een koffie eerst de kerk Santa Cruz binnengewandeld. Daar hangt een gigantisch orgel en nog meer pracht en praal. In de directe omgeving nog wat gewandeld en een heel klein steegje, eigenlijk redelijk te steil voor ons, naar boven gelopen. De eerste 25 meter ging net met het karretje maar om de hoek zouden we nog verder kunnen maar dat doen we maar niet. Dit steegje staat bekend om de Fadomuziek, het Portugese levenslied. We hoorden het wel maar konden niets zien. Oh ja, het was 24 graden!!

Tot zover dit reisverslag. De volgende begint in Santiago de Compostela. Ook naar die stad kijken we uit. We hopen dat jullie weer een beetje op de hoogte zijn van wat wij aan het doen zijn. Hier gaat nog alles goed, hopelijk bij jullie ook.

4476 km tot nu toe gereden en op dit moment 2066 km van huis.

We zijn dan ook eigenlijk op de terugweg.

Tot het volgende verslag en groetjes van ons uit, nog steeds Portugal.

1. Elly:
    10 april 2022
    Jeetje wat hebben jullie weer een hoop meegemaakt. Heel leuk om alles te lezen. Petje af voor deze grote onderneming samen. Ik zou helemaal gesloopt zijn geloof ik. Heel fijn dat jullie zo genieten. En blijf genieten. Voor dat je het weet ben je weer thuis. En dat wordt afkicken. Zet de weegschaal maar geljjk heel ver weg. Grapje hihi liefs Elly knuffel
  2. Hester schoonbeek:
    11 april 2022
    Het blijft zo leuk om jullie belevenissen te volgen, wat zie je toch veel. En wat een lekker eten overal. Vandaag Santiago waar ik als pelgrim binnen liep, benieuwd wat jullie er van vinden en of het al druk is met wandelaars en fietsers met rugzakken. Jongens, geniet ervan en graag een fotootje van de Kathedraal 🤗
  3. Hielkje:
    11 april 2022
    Klinkt weer allemaal erg leuk/lekker en mooi,hopelijk de laatste 2066 km nog heel veel moois en lekkers we zien de foto's graag weer komen geniet ervan. Gr. Jan en Hielkje
  4. Peter van Haasteren:
    11 april 2022
    Wie kent het plein in Tavira niet!! Heerlijke lek en daar smaakt een drankje toch lekkerder 🍷🥂 de sinaasappel vinden wij daar ook lekkerder en zoeter, vandaar denk ik. We krijgen wel de kriebels als jullie dit zo allemaal schrijven. Heerlijk genieten. Het leest als doorreis en nog niet terug. We zijn heel benieuwd naar jullie ervaringen in Santiago. Emmy wil nog een keer daar heen fietsen! Ik loop liever, dus we zijn er nog niet uit. Zo’n eindpunt lijkt ons wel super. We gaan het lezen.
    Genietse 👍😎🌞🍤🥂🚲🏖🙋🏽🙋‍♂️
  5. Emmy:
    11 april 2022
    Wij lezen graag jullie verhalen en genieten van Jullie leuke avonturen en al het lekkere eten😋 wat een mooie schilderijtjes maken ze daar vd cappuccino. Idd luguber al die schedels, heb ik ook een keer gezien in Egypte. Ik ben benieuwd wat jullie van Santiago vinden. Geniet ervan en nog vele mooie avonturen👋👋
  6. Atie:
    11 april 2022
    Ik lees het reisverhalen met groot genoegen! Sommige plekken ken ik ook (Monte Gordo, Coimbra).
    Blij voor jullie dat er nu ook lekker voorjaarsweer is😎
  7. Bert en Alied:
    12 april 2022
    Blijf lekker genieten zo, op deze manier genieten wij ook mee. Goede en veilige reis verder, we zien het volgende verhaal en foto's wel weer komen.