Sardinië deel 5

2 oktober 2023 - San Fedele Intelvi, Italië

Het is alweer 10 dagen geleden dus hoogste tijd om wat van ons te laten horen (lezen).

We zouden vanaf de 22e nog zo’n dag of 4 a 5 in Olbia blijven voordat we naar het vaste land zouden reizen. Deze laatste dagen op Sicilië hebben we doorgebracht met het bezoeken van de mooiste plekken in de omgeving van Olbia. Zo zijn we ook geweest in San Teodoro, een beetje mondain plaatsje en Pittulongu. Daar hebben we heerlijk op de campingstoeltjes die we mee hadden, een uurtje op het strand gezeten. Ook al zijn wij geen strandmensen , dit was toch wel even lekker in het zonnetje. Want de temperatuur is een beetje lager dan de afgelopen weken. Nu nog maar 28 graden. De 26e hebben we een tegenvallend rondje gemaakt in het toeristentreinje van Olbia. De ging voor 90% door de buitenwijken en deed een kerk aan die we zelf al bezocht hadden. ’s-Avonds heerlijk uitgebreid gegeten bij Tweet, een restaurant op loopafstand van ons verblijf. We moesten toch vieren dat we op die dag 53 jaar verkering hadden. er is altijd wel een reden om wat te vieren. We hadden al gezegd dat we blij waren met onze gastvrouw en man omdat ze zomaar een deel van hun huis aan ons ter beschikking stelden. Maar het werd nog gekker. Ze geven aan dat ze op de 25e een bruiloft zouden hebben en dat ze er even niet zouden zijn. Door onze taalbarriere dachten wij dat ze maar een dag weg zouden zijn maar dat bleken er vier te zijn. Ze hebben in alle vertrouwen hun hele huis dus eigenlijk aan wildvreemden  zomaar achtergelaten. Hoezo gastvrij!! Op woensdag de27e hebben we de dagboot van Olbia naar Livorno genomen. Vroeg op om twee uur van tevoren bij de boot zijn. De overtocht van ruim 9 uur was gewoonweg saai. In het begin wel wat te zien maar na een uur was dat over. De hele dag hangen in de lounge of op het zonnedak in aan ons niet besteed. Maar goed we moeten wel anders zouden we niet op het vaste land komen. Rond half negen in de avond van de boot, een kwartier rijden en we waren bij het hotel voor de aankomende twee dagen. Hotel Meditarineo in Livorno. Valt niet veel over te vertellen. Een prima overnachtingsplek maar niets meer. Volgende dag zijn we gegaan naar Pisa (hij staat nog  steeds scheef). In de loop van de dag ook een bezoek gebracht aan San Gimignano. Tien jaar geleden waren we ook in deze omgeving en hadden beide plaatsen al bezocht. Het was dus een feest van herkenning. Pisa om z’n scheve toren en San Gimignano om z’n hoge torens. Deze hoge torens zijn tussen de 12e en 14e eeuw gebouwd om je huis te verdedigen maar na vele jaren werden de torens steeds hoger. Hoe hoger des te beter was het te verdedigen. Volgens mij een staaltje van de eerste vorm van “wie heeft de grootste” in deze tijd. Maar prachtig om te zien. Hierna een reisdag naar San Fedele bij het Comomeer. Onderweg nog geprobeerd om bij Levanto te komen. Hiervoor ongeveer anderhalf uur omgereden tot we bij een afgesloten weg kwamen en er gewoon niet konden komen. We denken er wel foto’s (in de verte) van te hebben. Aan dit plaatsje heeft Marieke goede herinneringen. Helaas Marieke, we zijn niet geweest. Aangekomen bij het Comomeer. Wat is dat een prachtige omgeving zeg. Weer van die hele steile kronkelende wegen werkelijk op iedere plaats een mooi uitzicht. We zijn ook even op het BALCONE d ITALIA (balkon van Italië geweest). Lag op zo’n 10 km bij ons vandaan.  Je kijkt op Lugano en het meer daarvan vanuit 1320 meter hoogte neer. Jammer dat het wat heiig was dus de foto’s komen niet helemaal tot hun recht. Het is in deze omgeving gewoonweg heel maar dan ook heel erg mooi. De temperatuur bevalt ons ook beter, rond de 25 gradenis beter uit te houden. Nu nog een paar dagen in deze omgeving en dan door naar de Bodenzee. We houden jullie op de hoogte.

1. Elly:
    2 oktober 2023
    Wat leuk om weer te lezen. Piet heb jij een
    trui met lange mouwen soms aan. Als je aan een verhaal begind hoe onthoud jij dat alemaal je schut het zo maar uit die mouwen knap gedaan weer. Heel erg leuk nog 1 week te gaan denk ik zomaar. Geniet er nog even van samen. Tot snel dikke knuffel voor jullie
  2. Hielkje:
    2 oktober 2023
    Het leest weer allemaal geweldig leuk hoor, hopelijk nog een mooie 2 weken Jan en Hielkje
  3. Emmy:
    2 oktober 2023
    Weet een mooi stukje proza, heerlijk om te lezen dat jullie zo genieten. Ga zo door. Sardinië lijkt mij ook geweldig, wie weet! Nu lekker aan het Comomeer, schijnt ook geweldig te zijn. Blijf genieten en goede reis🧸👋😘
  4. Ferry en Cécile:
    3 oktober 2023
    Wat een mooi verslag weer! Hoop niet dat jullie je gaan vervelen als je weer thuis bent 😉
  5. Hester schoonbeek:
    6 oktober 2023
    Beetje late reactie, maar weer met plezier jullie reisverslag gelezen, mooie foto's ook. We zien elkaar gauw en dan horen we de verhalen. Nog een fijne tijd verder en wel thuis. 😘 😘
  6. Jantine:
    8 oktober 2023
    Hoi! Ik was ff uitgeplugd, samen met rob lekker 3 weken op reis geweest. Wel bij jullie in de buurt geweest maar te ver om elkaar te zien. Voor ons zit het er weer op. Mooie verhalenverteller, leuk om te lezen! Ik ben kwijt wanneer jullie weer landen in Wijk. Mochten jullie nog onderweg zijn? Wel thuis🙂
  7. Sylviavandermeer:
    8 oktober 2023