Sardinië deel 2

8 september 2023 - Quartu Sant'Elena, Italië

Hier alweer het tweede verslagje van onze Sardinië reis. Ter geruststelling, alles gaat goed.

Vorige keer was ik bij de overtocht van het vaste land naar Sardinië gebleven en zou weer starten met ons 1e overnachtingsadres op Sardinië.. Dat was in Cabras, een plaatsje aan de westkust van het eiland. We hebben daar een zestal overnachtingen in Residentie sa Pintadera gehad. Een werkelijk paradijs met palmen, bedden in de buitenlucht (niet op geslapen), zeer mooie poesjes en of dat nog niet genoeg is uitstekende ontbijten. We hebben de afgelopen dagen de omgeving van Cabras onveilig gemaakt en hierbij veel gezien. Bijvoorbeeld Tharros, daar was een schitterend uitzicht bij een historische vuurtoren. Om daar te komen hebben we een ander karretje gebruikt, namelijk een toeristisch treintje, je weet wel zo een met een aantal aanhangers. Maar goed dat we dat gedaan hebben want het was te steil en te ver om dat met het eigen karretje te doen. In Tharros was ook een heeeel oud kerkje. De ingang was met een visnet gesloten en binnen was werkelijks niets aan waarde te vinden. Maar toch de moeite waard om gezien te worden. Van onze  gastvrouw hadden we de tip gekregen om de zondag rond 19:00 uur langs de doorgaande weg te gaan staan om het spektakel van het jaar mee te maken. In het weekend van 2, 3 en 4 september werd het jaarlijkse San Salvatore gehouden. Mannen rennen dan op hun blote voeten 7,5 km. Deze traditie stamt uit de 17e eeuw. De periode dat Moorse piraten de kusten afstroopten. Toen de dorpelingen van Cabras de piraten op zee zagen aankomen konden ze maar aan één ding denken; hun heilig beeld van San Salvatore in veiligheid brengen. Op blote voeten renden ze zeven kilometer van de kerk in Cabras vandaan. Hun blote voeten maakten zoveel stof dat de piraten dachten dat er wel duizend mannen stonden te wachten. Zij kozen eieren voor hun geld en verdwenen waardoor de heilige San Salvatore veilig was. Nu lopen ze dat elk jaar in traditionele kleding. En dat al drie eeuwen lang. Verder is het op Sardinië goed toeven. Voor ons soms een beetje (te) warm. Ruim 30 graden. Het late eten bevalt ons steeds meer. Rond achten ‘s-avonds daalt de temperatuur en wordt het wat aangenamer. Afgelopen week de volgende plaatsen bezocht: Oristano, Tharros, Mari Emri, Is Arutas en natuurlijk Cabras. Vandaag van Cabras naar ons nieuwe onderkomen gereden. En dit niet via de grote weg maar via provinciale weggetjes. Een best mooie rit van pakweg 3 uur. Nu zitten we in “Olivers House” in Quartu Sant’Flumini voor de eerstkomende 9 dagen en gaan het zuiden van Sardinië ontdekken. We zittende 20 km van Cagliari, de hoofdstad van Sardinië. Wordt vervolgd……….

1. Elly:
    8 september 2023
    Wat is dit weet leuk om te lezen lieffies. En wat een onderneming weer samen. En fijn dat jullie dit ook samen kunnen doen. Geniet ervan op naar het volgende verhaal. Liefs ikke
  2. Emmy:
    8 september 2023
    Klinkt als een hele mooie reis, staat ook nog op mijn bucketlist. Leuk hè met zo’n treintje, Peter is hier gek op, hebben we gedaan in Arcachon alleen maar oude huizen met veel achterstallig onderhoud 😂😂 leuk, die oude tradities, Piet nog meegedaan😅 blijven genieten ondanks de hitte🧸👋😘Emmy
  3. Atie:
    Jullie doen dat prima!
  4. Hester schoonbeek:
    8 september 2023
    Zo komen we wat meer over Sardinie te weten, leuk hoor, de reis verhalen. Veel plezier in het ontdekken verder. 🙋🔆🍷
  5. Hielkje:
    9 september 2023
    Prachtig als ik dat zo lees ,leuk allemaal .veel plezier. Hielkje
  6. Ferry en Cécile:
    9 september 2023
    Dank voor het toevoegen.
    Wat een leuke verhalen weer ! Groet uit een warm Wijk bij Duurstede van jullie buurtjes op 62
  7. Andrea:
    10 september 2023
    Goed bezig paps en mams! Blijven genieten 😁
  8. Marieke:
    10 september 2023
    Heel leuk om te lezen en zo fijn dat jullie genieten!
  9. Jozsef:
    14 september 2023
    Dit is: leven als GOD op Sardinië. En dat is jullie van ❤️ gegund (een beetje jaloers zijn mag wel hè? 🤭). Ik heb met belangstelling jullie verhaal en foto gevolgd. Geweldige omschrijving en schitterende foto's. En dan heb ik het nog niet over de foto, waarin PIET - de serieuze soldaat - naar de zee tuurt om maar niets missen als de Mooren/Piraten
    Weer het eiland Sardinië zoenden aanvallen...
    Nog een prettige voortzetting van jullie vakantie